Hoe voorkom je de feestdagen stress? Lees hier de tips

Deze tips helpen je je hoofd en hart gezond te houden tijdens de feestdagen

De voorbereidingen op de komende feestdagen zijn voor veel mensen vaak behoorlijk druk en soms zelfs stressvol. Maar dit geldt al helemaal voor hartpatiënten die meestal sowieso al een lagere energievoorraad hebben. Dit soort dagen kunnen erg overweldigd zijn waarbij de bijkomende stress soms zelfs ongezond is!

Stress is een sluipende negatieve factor en ontzettend slecht voor je gezondheid. Dus hoe voorkom je in deze periode dat je hoofd overloopt in de aanloop naar alle voorbereidingen, zoals alle boodschappen doen, cadeautjes kopen en het huis decoreren enzovoort…

Lees hier welke tips je daarbij wat kunnen ontlasten:

  • Laat lekker je boodschappen bezorgen, de meeste supermarkten bieden deze service en het scheelt je een hoop slepen en drukte in de supermarkt (dit is tevens mbt Covid een fijne en veilige bijkomstigheid)
  • Bestel ook je cadeautjes online. Ook je presentjes kan je allemaal lekker laten bezorgen. Geen winkel in, winkel uit.. maar heerlijk vanuit huis je inkopen regelen. Nu we weer in een lockdown zitten is dit trouwens überhaupt bijna de enige mogelijkheid.
  • Lekker eten hoeft niet ingewikkeld te zijn. Er zijn op internet ontzettend veel heerlijke recepten te vinden waarbij je níet uren in de keuken hoeft te staan of waarvoor je dagen van te voren al de voorbereidingen voor hoeft te doen. Wanneer je het jezelf helemaal gemakkelijk wilt maken laat je fijn je kerstdiner bezorgen. Je helpt er gelijk ook de lokale horeca mee.
  • Begin de dag met een half uurtje yoga oefeningen. Dit helpt je lekker te ontspannen en je hoofd leeg te maken. En/ of maak dagelijks lekker een gezonde wandeling. Lekker met een muziekje op of gezellig met je partner of een vriend/vriendin. De buitenlucht en natuur zullen je goed doen en hebben ook een ontspannend effect. Maar ook krijg je hier lekker even weer wat energie van!
  • Eet ook tijdens de feestdagen bewust en niet (te)ongezond. Gezond eten hoeft namelijk absoluut niet saai te zijn. Bereid je maaltijden met zoveel mogelijk verse ingrediënten. Ook voor snacks zijn echt erg lekkere gezondere en snelle, super gemakkelijke opties te vinden. Je voorkomt hiermee de pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel die ook heel veel energie vergen.
  • Decoreer je huis gezellig samen! Met je kinderen bijvoorbeeld. Of nodig een vriendin uit je te helpen waarbij je gelijk de mogelijkheid hebt om weer even gezellig bij te kletsen.
  • Laat je vooral niet gek maken door de mediareclames of de over-the-top- social media posts waarin de meest flitsende versieringen, tafeldecoraties en onmogelijke kestmenu’s gedisplayed worden. De marketing van veel bedrijven draait overuren tijdens dit soort dagen, maar dit hoeven echt niet de standaard voor jouzelf te zijn! Maak jezelf niet gek.
  • Plan (ook tijdens de feestdagen zelf) genoeg relaxmomenten voor jezelf in. Mensen in jouw omgeving kennen je en weten wat jouw aandoening voor je inhoudt. Door niet de hele dag vol te plannen zorg je ook goed voor jezelf en je lichaam. Je grenzen blijven bewaken is essentieel. 

De gezelligheid van de feestdagen hoeft niet automatisch een aanslag op jouw gezondheid en energie te betekenen! Met hier en daar wat aanpassingen waarmee je het voor jezelf het een stuk gemakkelijker maakt, zorgen ervoor dat je op de dagen zelf niet volledig gesloopt bent maar er lekker met je dierbaren van kan genieten!

 

 

Gerelateerde artikelen

Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.