Sneller en beter herstellen na een operatie

Leefstijl is ook preoperatief belangrijk!

Wanneer je al voor je operatie werkt aan je voeding en een betere conditie zal dit een gunstiger effect hebben op je herstel. Dat hebben veel wetenschappelijke onderzoeken al aangetoond. Dit werd eigenlijk nog té weinig toegepast in de dagelijkse praktijk, maar tegenwoordig ontstaat er wel steeds meer een positieve tendens hierin.

Better in, better out

Vroeger lag de nadruk op rust na een operatieve ingreep. Bedrust. Dan lag je na een open hartoperatie vaak weken in het ziekenhuis met zo minimaal mogelijke beweging. Destijds werd gedacht dat dit het herstel ten goede zou komen. 

Dat is gelukkig nu wel anders, want hierdoor ging er al liggende veel spierkracht verloren. Spierkracht die je juist zo hard nodig hebt voor je herstel weten we nu. Tegenwoordig wordt er gelukkig vanuit steeds meer verschillende disciplines ook gezien dat leefstijl een belangrijk onderdeel is tijdens het herstellen van een operatie. 

Het ‘better in, better out’ concept wordt in steeds meer ziekenhuizen en praktijken onderkend en ingezet. Hoe beter en sterker je de operatie in gaat, hoe beter en sneller het herstel zal zijn. Zo wordt er in veel ziekenhuizen al gewerkt aan meer begeleiding voor de patiënt omtrent dit onderwerp en ook steeds vaker wordt er aan patiënten meer gezonde voeding geboden dan voorheen.

Ook steeds meer revalidatie- en fysiotherapeuten werken al niet alleen ná de operatie aan het verbeteren van de conditie maar ook al voor de geplande ingreep

Waarom zijn voeding en conditie zo belangrijk voor een operatie?

Herstellen van een operatie vergt ontzettend veel van je lichaam. Het heeft een flinke opdonder gehad en moet weer op kracht komen. En juist die kracht bouw je sneller weer op met een zo goed mogelijke conditie, dus hoe beter je conditie is voor de ingreep hoe beter het is. Maar ook je herstelperiode zal hierdoor veel korter zijn. 

En daar heb je met name spierkracht voor nodig. Waar de spierkracht vroeger door de lange bedrust juist afbrak, wordt door deze methode er voor gezorgd dat er zo min mogelijk spierweefsel verloren gaat. Spierweefsel bouw je op door bewegen, sporten en met name krachttrainingsoefeningen. Maar óók door middel van je voeding!

Spiermassa opbouwen met proteïne (eiwitten) 

Na een operatie is je calorie- en eiwitbehoefte veel hoger dan normaal. En niet alleen na een operatie maar ook bij bijvoorbeeld brandwonden, infecties en botbreuken. Door al voor de opname ervoor te zorgen dat je flink wat spiermassa hebt opgebouwd maar voornamelijk ook ná de ingreep je eiwit inname te verhogen gaat dit ontzettend bevordelijk zijn voor je lichaam en het herstel. Want naast bewegen, bouw je ook met de eiwitten uit je voeding die spiermassa op.

En juist omdat een operatie zo’n aanslag op je lichaam is, het wordt ook wel vergeleken met topsport, is het vooral essentieel om voordien al een gezond eetpatroon te hebben ontwikkeld.  Ondervoeding komt namelijk nog vrij veel voor. Voornamelijk bij oudere mensen. Een tekort aan bepaalde voedingsstoffen, vitamines en mineralen zwakken het lichaam af waardoor het risico op infecties of complicaties hoger kan zijn.

Het belang van een gezonde leefstijl wordt gelukkig steeds meer een prioriteit. Zowel preventief ter voorkoming van aandoeningen als een kwalitatief positieve bijdrage tijdens ziekte of leven met een chronische aandoening.

Maar leefstijl is dus ook minstens zo belangrijk in de aanloop naar, tijdens en voor het herstel bij ziekte of een ingreep!

Lees hier ook:

The Widowmaker Heart Attack

Zelfmanagement is key voor een betere hartgezondheid

 

Is dit artikel ook interessant voor een bekende?
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Plaats als eerste een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.