Hart in Shape

De Pijlers

Voedingsadvies

Gezonde voeding draagt voor een heel groot deel bij aan de totale gezondheid.

Stress verminderen

Stress is een belangrijke risicofactor voor hart-& vaatpatienten. Probeer stress daarom zoveel als mogelijk te vermijden.

Bewegen

Vind een manier van bewegen die bij je past en je leuk vindt. Dan houd je het ook beter vol.

Goed slapen

Tijdens je slaap worden veel processen in je lichaam herstelt. Het belang van voldoende slapen wordt nog vaak onderschat.

Gezond eten

Gezond eten is goed voor je hart. Het verlaagt je bloeddruk, verkleint je kans op hart- en vaatziekten en je blijft ook nog eens gemakkelijker op gewicht.

Er zijn genoeg producten die lekker én gezond zijn.

Eet niet elke dag hetzelfde. Wissel dagelijks voedingsmiddelen af uit elk van de 5 variaties:

  1. Groente en fruit
  2. Volkorenbrood, (ontbijt)granen, aardappelen, volkorenpasta, peulvruchten, noten
  3. Magere of halfvolle zuivel, vlees, vis, ei en vleesvervangers
  4. Vetten en olie
  5. Dranken: water, thee, melk, (filter)koffie (zonder suiker)

Hoeveel je mag eten hangt af van lichaamsbouw, hoeveel je beweegt en je geslacht. Let vooral op de calorieën van vetten, suiker en alcohol. Voor mensen die weinig bewegen geldt: 

  • mannen (30-50 jaar): 2500 kilocalorieën per dag
  • vrouwen (30-50 jaar): 2000 kilocalorieën per dag

Eet minstens 250 gram groente en 2 stuks fruit (200 gram) per dag. Neem bijvoorbeeld vers fruit bij het ontbijt of maak een salade bij de lunch.

 

 

Voedingsvezels zijn goed voor de spijsvertering en het cholesterolgehalte. Kies voor volkoren producten. Bijvoorbeeld volkoren brood, crackers of volkoren pasta. Ook groente en fruit bevatten veel vezels.

Teveel verzadigd vet of transvet verhoogt het cholesterolgehalte in het bloed. Hierdoor neemt de kans op hart- en vaatziekten toe. Kies voor producten met onverzadigde vetten, zoals halvarine in een kuipje, vloeibare margarine in een spuitfles, olie, vette vis en noten. En kies bijvoorbeeld voor magere en halfvolle producten.

Zout verhoogt de bloeddruk. Voeg geen of weinig zout toe aan de maaltijden. Vermijd kant-en-klare producten, die bevatten vaak veel zout. Van het zout dat we binnenkrijgen komt gemiddeld 80% uit kant-en-klare producten, 20% voegen we zelf toe. Kijk daarom op het etiket, ook van bijvoorbeeld kaas en worst. Kies kruiden en specerijen om meer smaak toe te voegen aan voeding.

Drink minstens 1,5 liter per dag. Water, thee, melk, (filter)koffie.

Drink bij voorkeur niet meer dan 1 glas alcohol per dag

Gediplomeerd Voedingsdeskundige

Veiligheid en deskundigheid zijn aspecten die bij ons hoog in het vaandel staan gedurende uw behandeling.
Hierbij werken wij conform de wetenschappelijk adviezen en richtlijnen (RGV) van de Gezondheidsraad.
Uw gezondheid is altijd ons uitgangspunt!

Ervaringsdeskundige

Naast voedingsdeskundige ben ik zelf sinds 2008 ook hartpatiënt.
Hierdoor kan ik mij goed inleven in uw situatie en mijn adviezen en ervaringen met u delen die mijzelf veel gezondheidswinst hebben opgeleverd.

Coachingprogramma op maat

Er is geen blauwdruk programma dat voor iedereen maar toepasbaar is.
Ons programma wordt persoonlijk op u, uw situatie en uw voorkeuren afgestemd. Samen stemmen wij een traject met u af waarin u ten alle tijden de regisseur bent én blijft!

Neem contact op

Logo-128

info@hartinshape.nl