Het tellen van je calorie inname kan je verassende inzichten geven, maar ook een goed middel zijn ter ondersteuning bij het afvallen.

Manage wat je eet

Het dagelijks bijhouden wat je allemaal eet én drinkt kan een goede en effectieve tool zijn om inzicht te krijgen hoeveel calorieën je nu écht binnenkrijgt per dag, want daarmee kan je soms best voor (onaangename) verassingen komen te staan.

Want ondanks dat je voor je idee heel gezond aan het eten bent kunnen ook gezonde(re) voedingsmiddelen stiekem toch behoorlijke caloriebommetjes zijn.

Neem bijvoorbeeld een avocado. Ontzettend gezond, want de vrucht bevat veel vitamines en mineralen zoals vitamine A en C, magnesium en calcium en de meer- en enkelvoudige onverzadigde vetten (de goede vetten) Super gezond dus!

Maar…. Een avocado levert wél veel calorieën. Namelijk zo’n 360 kcal per stuk. En zo zijn er meer gezonde voedingsmiddelen die heel goed voor je zijn, maar het beste wel met mate kunt eten. Zeker als je graag wat kilo’s kwijt wilt.

Het is dan bijvoorbeeld beter om een paar keer per week een halve avocado te eten.

Houdt niet alleen je calorieën bij, maar ook de voedingswaarde en de verhouding

Met een app om calorieën bij te houden is het ook mogelijk om per product te checken wat en hoeveel er nu precies van in zit. Bij sommige apps is het ook mogelijk met de barcode het etiket te scannen waardoor niet alleen het aantal kcal kan checken, maar je ook ziet hoeveel suiker of zout er bijvoorbeeld in zit.

Daarnaast bieden een aantal apps ook de mogelijkheid om de verhouding koolhydraten, eiwitten en vetten die je eet te plannen of in de gaten te houden. Wat ook ontzettend handig kan zijn bij het realiseren van een gewichtsverlies. 

Welke apps kan je het beste gebruiken?

Er zijn in de App Store best veel soorten. Het gaat er ook net om wat jouw doel is en/of wat je handig vindt. Zelf gebruik ik meestal deze apps:

Food 🍏

Een app met een appel in het logo. Deze app biedt de mogelijkheid om een eetdagboek bij te houden waarbij gelijk het aantal kcal vermeld wordt bij wat je invoert. Het geeft ook de verhouding koolhydraten, vetten en eiwitten in een cirkeldiagram weer.

In de lijst met voedingsmiddelen vind je ook vrijwel ieder product, ook die van de huismerken van diverse landelijke supermarkten of je kan het product middels het scannen van een etiket zelf toevoegen. Ook kan je maaltijden die je vaak eet opslaan. Erg handig.

Je dagelijkse bewegingen en work-outs kan je er ook in bijhouden vanwege de link met de app Virtuagym Fitness (ook wandel en fietsactiviteiten) en geeft je ook aan hoeveel kcal je met je work-out verbrand hebt. Daarnaast is het met deze app mogelijk om je voortgang qua gewicht bij te houden middels een grafiek.

De Eetmeter app van het Voedingscentrum

Met behulp van deze app houd je ook een eetdagboek bij en krijg je een goed en volledig inzicht, doordat je al je eten en de portiegrootte kan invoeren. Maar geeft je ook een heel uitgebreid verslag van het zoutgehalte, de vetten (onderverdeeld), suikers en vitamines en mineralen van wat je eet.

En met behulp van deze app krijg je ook goed inzichtelijk welke verhouding macronutriënten je eet. (Koolhydraten, vetten, eiwitten) De app is zowel op je mobiel als desktop te downloaden en je kan je eetschema’s bewaren.

Er zijn natuurlijk veel meer van dergelijke apps zoals MyFitnessPall en Lifesum bijvoorbeeld. Kijk gewoon welke jij het prettigst vind werken en naar welk doel je ermee wilt bereiken. Dat is natuurlijk erg persoonsgebonden.

Een veel gehoord bezwaar is dat mensen het vaak best tijdrovend vinden om al het eten en drinken in te voeren en ja, het kost ook inderdaad best wat tijd en discipline. Toch kan het je tijd die je ervoor neemt echt waard zijn ter ondersteuning bij bijvoorbeeld het afvallen of om je eetpatroon aan te passen.

Helaas is er geen Quick Fix, tenminste niet op een manier die ook verantwoord en gezond is, maar het kan je wél degelijk helpen. Zie het als investering in je gezondheid en die ik echt kan aanbevelen!

Lees ook:

Verlaag het risico op hartinfarcten/aanvallen of beroertes door middel van je eetpatroon!

Is dit artikel ook interessant voor een bekende?
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Plaats als eerste een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.