Hart in Shape › Forums › Bewegen met een Hartaandoening › Onzekerheid over bewegen/ sporten › Antwoord op: Onzekerheid over bewegen/ sporten
-
Ik beweeg mijn hele leven al veel, nadat mijn reuma echt ging opspelen al aardig wat ingeleverd. Kreeg daar echter balans in door levensstijl omzet en was uiteindelijk tevreden met wat ik nog kon. na mijn hartinfarct meegedaan met de hart revalidatie deze niet volledig afgerond. Mijn conditie ging in eerste instantie goed vooruit ik had er wel vertrouwen in. Toen het programma bijna klaar was ging mijn conditie onderuit, kreeg ontstekingen in mijn gewrichten, en daarnaast nog infectie en andere bijwerkingen van de medicatie. Conditie bleef slecht na een aantal maanden (en vele medicatiewisselingen) later is er toch gekozen om nogmaals de kransslagader in te gaan en kreeg ik er nog 3 stents bij. Mijn conditie was hierna hetzelfde als na het infarct, ik kon niets meer. Heb er toen niet voor gekozen weer mee te doen aan de revalidatie maar om het zelf te gaan opbouwen. Deze keuze ook gemaakt omdat ik ook het gevoel had dat er teveel problemen op mijn werk zouden ontstaan. Ik beweeg nog steeds probeer 3 keer op een dag een stukje te wandelen of fietsen, doe oefeningen en als het even lukt vind werk ik wat in de tuin. Is bij lange na niet wat ik gewend ben en wat ik zou willen naast 32 uur werken per week. Mijn grote strijd nu 🙂 Voordeel vind ik wel van het volgen van de hart revalidatie dat het wel vertrouwen gaf in wat mijn hart nog aankan.